Hoe verbeeld je een paukenslag of het getingel van een triangel? Hoe geef je een gedicht handen, oren, ogen en voeten? We vertellen het in onderstaande video.
Met Vertel…lijn spelen je leerlingen met de expressie en betekenis van dada-gedichten. Deze lessenreeks gaat veel verder dan alleen het voordragen van gedichten…hier komen dada-gedichten in beweging! Dichtregels worden uitgebeeld en op papier omgezet in lijnen. Met bestaande dada-gedichten als inspiratiebron maken de leerlingen hun eigen gedicht, dat ze uitbeelden als tableau-vivant. Alle lessen samen komen samen in een experimenteel 3D- schilderij van lijnen en foto’s. Kan iemand nog zien welke dichtregel er wordt uitgebeeld?
Doelgroep: Groep 5/6 en Groep 7/8
Tijd: lesmateriaal voor 12 uur, 720 min
Kunstdisciplines: Beeldend, theater, literatuur
Onderwerp: Dada-gedichten vertalen naar beweging en lijnen op doek.
Doelstelling: Bestaande en zelfverzonnen gedichten om kunnen zetten naar expressie in beweging en op doek.
Kerndoelen: Sluit aan bij de kerndoelen: 2, 9,12,54,55 en 58.
Kernwoorden: Gedichten,ritmiek, taal,voordracht, expressie, bewegen, samenwerken.
Nog even de andere boxen bekijken…