Het is geen stip…het is een luchtballon! Of wacht, een sneeuwvlok! We vertellen het in onderstaande video.
Bij Stipt draait alles om kleur, emotie en textuur. Door te experimenteren met het mengen van kleuren, ontdekken leerlingen welke kleuren er allemaal kunnen ontstaan. Kleuren die op papier in gekleurde stippen veranderen. Stippen die je weer kunt groeperen, waar je iets bij voelt én waarvan die ene kleur misschien wel heel goed bij je past. Met diezelfde stippen kun je een schilderij maken of de gekleurde schubben van een vis.
Met het boek Vrolijk van Mies van Hout als uitgangspunt, drukken leerlingen de meest verrassende reliëfs in hun kleischubben. Ze verven alle schubben in een gekozen emotie en langzaam verandert de klei in een zwemmende vis. De gehele lessenreeks sluiten jij en je leerlingen feestelijk af met een presentatie van alle werken.
Doelgroep: Groep 3/4 en Groep 5/6
Tijd: lesmateriaal voor 12 uur, 720 min
Kunstdisciplines: Beeldend, theater, literatuur
Onderwerp: Kleuren mengen en sorteren. Textuur. Betekenis, emoties
Doelstelling: De leerlingen leren de techniek van het kleuren mengen en sorteren. Koppelen er een textuur aan en vertalen deze op speelse wijze naar gevoel en emoties.
Kernwoorden: Stippen, mengen, fantasie, ordening